مرموزترین روستای ایران !!!

کتاب «روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان» تألیف حسین عسگری از پژوهشگران شهرستان ساوجبلاغ در ۱۴۴ صفحه و شمارگان ۲۱۰۰ نسخه به وسیله نشر شهید محبی منتشر شده است .
این کتاب نخستین پژوهش درباره طایفه تجددگریز ساکن در منطقه طالقان است که بر تقلید از میرزا صادق مجتهد تبریزی (از عالمان دوره مشروطیت) باقی مانده اند و با الهام از آرای فقهی او روستایی سنتی و ایستا در طالقان سامان داده اند.
آنان شیعه اثنی عشری هستند که بر زندگی دویست سال پیش ایرانیان توقف کرده اند. همچنین شناسنامه ندارند و از امکانات رفاهی جدید مانند آب لوله کشی، گاز، برق، تلفن، مطبوعات، رادیو و تلویزیون، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و … استفاده نمی کنند.(و با افرادی به غیر از خودشان پیوندی ندارند  و ظاهرا از محل سکونت خود خارج نمی شوند و کسی را نیز به منطقه خود راه نمیدهند )
میرزا صادق مجتهد تبریزی (متوفای ۱۳۱۱ خورشیدی) از آن فقیهانی است که در هر دو حیطه نظر و عمل بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاوردهایش فراوان تأکید می کرد و تا پایان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می داد و از مخالفان سرسخت مشروطیت بود. میناوند طالقان

چنان که از بررسی های مؤلف و اظهارات مستند او در این کتاب معلوم شده، مردم یک روستا در منطقه طالقان از دیگر مردم فاصله فرهنگی گرفته و متوقف شده اند. از این رو، کمتر کسی را به خانه خود راه می دهند یعنی از مردمان دیگر پنهان زندگی می کنند.

این مردم شیعه مذهب، خود را از پیروان و مقلدان مرحوم آیت الله میرزا صادق مجتهد تبریزی (متوفی به سال ۱۳۱۱ هجری خورشیدی) می دانند. گویا ایشان، چنان که مؤلف در این کتاب شرح داده است، از روحانیان مخالف مشروطیت بوده زیرا او می گفته است: نظام قانون گذاری جدید و عرفی مورد نظر حکومت مشروطیت با تمام مبانی و لوازم و فلسفه اش به طور اساسی و بنیادین با نظام فقهی دین در تعارض است…

مردم روستای مورد تحقیق در این کتاب که مقلدان و پیروان میرزا صادق هستند، می گویند: هم اکنون دوره آخرالزمان است، و حکومت های دمکراتیک و عرفی همه غاصب حق امام معصوم هستند؛ از این رو، نباید از آنها و قوانینشان تبعیت کرد! گذشته از اینها، مردم آن روستا از هر نوع مظاهر تمدن جدید و تکنولوژی دوری می کنند و آن را خلاف اصول و فروع دین می شمارند!  مهرداد مینایی فرد

از این جهت، مؤلف این کتاب آن ها به نام اهل توقف یا اهالی روستای ایستا خوانده است. (نام این روستا ایستا نمی باشد)مردم آن روستا از همه امکانات رفاهی تمدن جدید مانند آب تصفیه شده لوله کشی، گاز، تلفن، رادیو و تلویزیون، طب و بهداشت و دارو، برق و آموزش و پرورش استفاده نمی کنند! حتی شناسنامه ندارند. از این رو، برای پختن غذا و ایجاد حرارت و گرما در فصل سرما، از هیزم و کود حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند استفاده می کنند؛ زیرا پیشوای آنها مرحوم میرزا صادق تبریزی قایل به طرد مطلق علوم و تکنولوژی جدید غربی بوده است. چنان که مؤلف در صفحه ۲۰ تحت عنوان انزوا و کناره گیری از پدیده های جدید و مدرن آورده است: میرزا صادق از جمله فقیهانی است که در نظر و عمل بر روش طرد مطلق اندیشه تجّدد و میوه هایش تأکید فراوان ورزید و تا پایان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا داد.

 

من هنوز این کتاب را نخوانده ام و مطالب برگرفته ازوبلاگ نویسنده پژوهش میباشد و نظراتی که دکتر یوسف فضایی درباره کتاب داده اند می باشد

مرکزاصلی پخش کتاب در تهران انتشارات حروفیه

/ 8 نظر / 28 بازدید
fatima

من این روستا رو دیدم یه روز به همراه خانواده راهی ج.ستان بودیم که این روستا رو دیدیم آدمهایی عجیب هستند هیچگونه رابطه ای با بیرون ندارند و نمیگذارند کسی وارد روستایشان شود حالا اگه میشه نظرتون رو راجع به همسایه روبروییتون(روستای فشندک) بگید ممنون میشم

مصطفي اميرخاني

... واقعاٌ جاي تأسف داره ... طالقان رو با ساوجبلاغ پيوند فرهنگي بزنيم ... اونا ديندار يك بار مصرفن ... دير اومدن و زود هم مي‌خوان برن ... اهالي اين روستا هم مثل ساوجبلاغي ها ترك هستند ... و فرزندان اين روستا هم به وطن خود يعني تبريز در حال مهاجرت هستند. !!!

مصطفي اميرخاني

جناب آقاي مهرداد مينايي فرد عزيز توضيح در باره روستاي ترك زبان ايستا يا اهل توقف : ... شايد نظر اينجانب در پست قبلي درحدود يك خط موجب كدورت و سوء تفاهم گرديده ... لازم به توضيح است ... مسئله فوق به دو سال پيش باز مي‌گردد ... اينجانب به همراه چندين نفر مؤمن دلسوز ( خرد جمعي در مقابل افكار افراطي ) ... بارها در بخش نظرات اين وبلاگ ( ساوجبلاغ پژوهي ) ... عرض نموديم ... حدود صد سال است كه اين مردم خوب و مهربان ... بدور از هياهو وغوغاي تمدن و مدرنيزه ... روزگار مي‌گذارنند... واقعاً هدف از مطبوعاتي كردن اين موضوع ... و برهم زدن آرامش اين مردم ... چه سودي دارد!!! ... تا اينكه با مجوز دولت اين كتاب چاپ گرديد ... و اولين خبرگزاري كه اين خبر را مطبوعاتي كرد ( خبرگزاري مهر) بود ... و با بيان دو جمله مهم كه در خبر شما حذف شده !!! ... ا- متمول هستند و از طريق فروش زمينهاي پدريشان در تبريز روزگار مي‌گذرانند. ... 2 – اهالي بومي طالقان كه به درستي نمي‌دانند اينان از كجا آمده‌اند و چه مرام و مسلكي دارند ... در پي كسب اعتبار براي اهالي اصيل طالقان برآمده است. اينجانب هم مانند همه شيعيان اصيل و فهيم ... فرهنگ ناب مهدويت ر

مصطفي اميرخاني

ادامه نظر ... اينجانب هم مانند همه شيعيان اصيل و فهيم ... فرهنگ ناب مهدويت را ... مانند ساير اديان الهي ... جهاني مي‌دانيم ... و دامن زدن به افكار انحرافي در اين زمان را ... باعث سوء استفاده عوامل وهابيون و انگليس دانسته ... از نشر اين كتاب متنفريم !!! چون اين كتاب در وبلاگ ساوجبلاغ پژوهي معرفي و شناسانده شده ... مانند اكثريت طالقانيهاي اصيل و بومي ... به عنوان اعتراض ... خواهان پايان سلطه شهرستان ساوجبلاغ به بخش طالقان مي‌باشيم ... ( اين به معناي پان طالقانيسم نيست ، چون استقلال يك تمدن خالص با فرهنگ در زير لواي پرچم كشور مادري با ساير جدايي هاي مخرب فرق دارد ) ... ( بيشتر استقلال بودجه عمراني و نماينده مجلس مد نظر مي‌باشد ) ... هدف از بيان ترك زبان بودن روستاي ايستا نيز ... كشف حقايق در برابر واقعيات موجود بوده ( جهت ايجاد جرقه در افكار جستجوگر ) ... و به هيچ وجه ترك بودن بد نيست و سالهاست فرهنگ ايرانيان با تركهاي شيرين سخن و مهربان درآميخته است.

مهدی

سلام خدمت همشهری عزیزم وبلاگ جامع وزیبایی دارین من از خوندن مطالبش خیلی لذت می برم امیدوارم وبلاگت همیشه بروز باشه . ضمنا وبلاگتون رو لینک کردم به ما هم سر بزن واگر وبلاگ ما رو قابل دونستین تبادل لینک کنید

فلاح آزاد

بسيار ناراحت شدم از اين كه به ساوجبلاغي ها توهين كرده ايد. من طالقان را دوست دارم اما اين نگاه ناسيوناليستي و «پان طالقانيسم» را قبول ندارم. نويسنده كتاب «روستاي ايستا» استاد من آقاي حسين عسگري است و بابت آن زحمت كشيده. به جاي تشكر چرا با استدلال هاي سست به ايشان توهين مي كنيد. اگر راست مي گوييد با ايشان مصاحبه اي انجام دهيد تا با ديدگاه ايشان هم آشنا شويد. يك طرفه سخن گفتن نشانه مروت و دانش نيست.

فلاح آزاد

قابل توجه جناب آقاي مهرداد مينايي فرد/ چرا پيام من را درج نمي كنيد. لااقل عذرخواهي آقاي مصطفي اميرخاني از ساوجبلاغي ها را منتشر كنيد. =================== فلاح آزاد: آقاي اميرخاني،در پيام شما درباره «روستاي ايستا» در «وبلاگ ميناوند» به همه ساوجبلاغي هاي نجيب و مهربان توهين شده است . ادب اقتضا مي كند كه به نقد كتاب روستاي ايستا تاليف استاد ما آقاي عسگري بپردازيد. ايشان هم بسيار انتقاد پذير هستند اما شما از نظر اسلامي و انساني حق نداريد كه به همه ساوجبلاغي ها و ترك ها توهين كنيد. ما طالقان را با آيت الله طالقاني مي شناسيم كه نماد برباري و تعامل با همه اقوام و مذاهب بود. انديشه شما همان «پان طالقانيسم» است كه بسيار براي وحدت ملي ايرانيان مضر است و حركت در راستاي تجزيه ايران عزيز است. ========================== پاسخ مصطفي اميرخاني: جناب آقاي فلاح آزاد اينجانب بابت جمع بستن به اهالي محترم ساوجبلاغ يك عذرخواهي بدهكارم ... ولي به عنوان يك شاگرد كم سواد حاضرم ... با مسبب اين غائله تفرقه آميز و شرك آلود به مناظره بپردازم ... مصطفی امیرخانی - ۱۸/٢/۱۳٩٠ - ٤:٤٤ ‎ب.ظ فلاح آزاد٥:٠۸ ‎